DIGITALE PAUZE Challenge

In zes weken naar minder digistress en meer energie!

Je wil minder tijd doorbrengen met je smartphone maar meer tijd besteden aan de dingen die er echt toe doen?

Wat denk je, is dit herkenbaar?

  •  Je wil wel heel graag minder met je smartphone bezig zijn, maar als puntje bij paaltje komt, dan blijf je scrollen.
  • Je wil graag meer verbondenheid voelen met de mensen om je heen, maar je bent vaak nog bezig met ‘even’ iets te checken.
  • Je neemt heel vaak een ‘smartphone pauze‘ tijdens werkdagen.
  • Je eindigt vaak een werkdag met het gevoel dat je te weinig tijd hebt gehad om je echt te focussen.

Ja, we kennen het onrustige gevoel

  • We weten ook hoe het is om de digitale onrust of drang te voelen.
  • We moesten ook vaak weten of er een nieuw bericht was.
  • We hebben ons schuldig gevoeld doordat we ontzettend veel kostbare focustijd zijn verloren.
  • Het was een automatisme om naar de smartphone te grijpen voor een korte ‘pauze’.
  • We wisten wel dat we onze notificaties moesten uitzetten, deden dat ook, en toch bleven we nog lange tijd digitale junkies.

Wat jij zoekt is

  • Je wil kunnen weerstaan aan de verleiding van de digitale afleiding.
  • Je wil met volle aandacht bij je familie, vrienden, collega’s,… aanwezig kunnen zijn.
  • Je wil het maximale uit je werkdag halen door slimmer en gezonder te gaan pauzeren.
  • Je wil dat iemand je begeleidt en opvolgt: een coach, een firestarter, iemand die zorgt dat je minder onrust en meer energie gaat ervaren.

Hoor het eens van een ander:

OVER CHRISTINE

Heel dit traject was voor mij een tool om in te zien dat iedereen vrij is een eigen volume aan digital media te consumeren of produceren.  Voor aanvang voelde ik me schuldig over de mate waarin ik me daaraan bezondigde. Nagaan in welke mate jij er voordeel uit haalt en je gebruik dan daaraan aanpassen, dat is de filosofie die ik heb meegekregen en die mij tot op heden helpt. Ik geniet nu meer van wat ik wel nog doe. In samenspraak schrappen was een goeie zet.

De tips en tricks die je meekrijgt zijn allemaal zeer praktisch en uitvoerbaar en je hebt een stok achter de deur.

Dit traject is een must voor iedereen die verdrinkt in de digitale wereld. Je komt eruit als een getraind kanaalzwemmer!

Cath Luyten

TV Host

OVER VEERLE

Veerle is uniek. Van het eerste tot het laatste moment blijft ze haar publiek boeien. Haar enthousiasme en de knipoog waarmee ze de onderwerpen brengt zijn zo aanstekelijk. De symboliek, verhalen, de tips… stuk voor stuk gebracht op een manier dat ze je bijblijven. Bedankt, Veerle. Jij hebt ons echt goesting gegeven om ermee aan de slag te gaan.

 

 

Fabienne Truyens

Roche Diagnostics

Welkom bij de DIGITALE PAUZE Challenge!

De ‘Digitale Pauze Challenge’  is een concreet stappenplan om slimmer met je smartphone om te gaan én om gezonder te leren pauzeren. 

Al dat digitaal consumeren werkt verlammend. Voor je het beseft ben je heel wat tijd én energie kwijt die je zinvoller had kunnen besteden.

 Waarom maakte ik deze challenge met Christine?

Ik ben Veerle Franqui (çava çava!), een hard werkende pauze-expert 😉 Ik geef in bedrijven energieke en taboedoorbrekende presentaties rond stress, burn-out en ergonomie. Christine Wittoeck (Digital Detox Academy) is, na een burn-out, slimmer geworden dan haar smartphone. We zijn twee enthousiaste sprekers en geven jou in een reeks filmpjes een concreet stappenplan. Het ultieme doel van dat plan? Voor jou de weg vrij maken om van digitale onrust naar meer energie te kunnen gaan. 

Hoor het eens van een ander:

Op momenten haalde al die schermen volledig mijn focus/wilskracht/drive weg. Achteraf vond ik het ook altijd tijdverlies, toch kon ik er niet afblijven.

Nu is het anders. Wat een inspiratie in deze challenge! Ik heb het hele programma doorlopen. De tips en pauzeopdrachten vond ik erg waardevol én leuk. Fijn ook dat er wetenschappelijke onderbouwing bij zat en veel ideeën om van te genieten. Dank jullie wel!!

Nelian

Wanneer jij je smijt in deze DIGITALE PAUZE Challenge, dan kunnen we jou dit garanderen:

 

  • Je zal de verleidingskunsten van jouw smartphone leren kennen én kunnen weerstaan.
  • Je zal de momenten zonder je smartphone herwaarderen. Wees gerust: Je wordt niet terug gekatapulteerd naar het pré-smartphone tijdperk. Neen, je herontdekt hoe je de tijd op een andere manier kan invullen wanneer je een pauze neemt, wanneer je even moet wachten of wanneer je even alleen bent.
  • Je wordt de baas over je smartphone. Je hebt lang genoeg onder de sloef gelegen.
  • Je zal kunnen genieten van deugddoende pauzes, pauzes die echt werken om volledig tot rust te komen of om je productiviteit ten volle te benutten.
  • Je gaat je beter kunnen concentreren op je werk, maar ook tijdens gesprekken met collega’s, je familie, je partner, met onbekenden,…
  • Je zal meer focus en energie hebben voor de dingen die er toe doen.

Waarom zou jij eens geen digitale pauze nemen? (Zonder dat je daarvoor twee weken op een berg zonder wifi hoeft te gaan zitten.)

Wat ga je allemaal ontdekken?

 

  • Deze challenge is opgebouwd uit verschillende modules die week per week vrijgegeven worden. De theoretische inzichten die we meegeven vertalen we onmiddellijk naar toffe doe-opdrachten (= deugddoende pauzeopdrachten)
  • Verwacht je aan heel concrete tips om je smartphone minder te gebruiken. We kruipen letterlijk samen in je smartphone. Geleidelijk aan geven we jou ook uitdagingen om anders te gaan pauzeren: op fysiek, mentaal en sociaal vlak.
  • Verwacht je aan een e-learning met een hoog walk-the-talk gehalte. 

Module 1

  • Waarom is je smartphone een verleider tot afleiding?
  • Waarom werken we te lang door zonder degelijke deugddoende pauzes te nemen? 
  • Wat hebben smartphones en burn-outs met elkaar te maken?
  • PAUZE TIME: een eerste lading verkwikkende pauzeopdrachten!

Module 2

  • Preparation is key! Deze week staat er een technische voorbereiding op het pogramma. Zie het als de ‘mise en place’ van deze challenge.
  • PAUZE TIME: een tweede lading verkwikkende pauzeopdrachten!

Module 3

  • Meten is weten: Wat vertellen cijfers ons? Je ontdekt veelzeggende cijfers over jouw smartphonegebruik. Welke impact heeft jouw smartphonegebruik op jouw beschikbare tijd en gezondheid? 
  • PAUZE TIME: een derde lading verkwikkende pauzeopdrachten!

Module 4

  • Hoe bereikbaar wil je zijn? Hoe kan je jouw keuze van bereikbaar zijn omzetten naar instellingen op je telefoon?
  • Op welke momenten van je werkdag neem je best een pauze? Ontdek welke pauzestrategie voor jou werkt.
  • PAUZE TIME: Een vierde lading toffe pauzeopdrachten!

Module 5

  • Welke pauzetips en digitale tips kunnen jou helpen om meer rust te vinden tijdens het thuiswerken?
  • Hoe kan je de wazige work-life-balance weer helder krijgen? Hoe kan je beter deconnecteren na een werkdag?
  • PAUZE TIME: Een vijfde lading toffe pauzeopdrachten!

Module 6

  • De aanhouder wint. We geven jou inzichten voor jouw plan van aanpak naar minder digistress en meer focus en energie. Ook na deze zes weken willen we jou helpen om slimmer te pauzeren en gezonder te presteren.
  • PAUZE TIME: Een zesde lading toffe pauzeopdrachten

Welke variant past bij jou?

Je kan op eigen houtje aan de slag gaan met de Digitale Pauze Challenge DIY (Do it Yourself) of je kan voor een Digitale Pauze Challenge Deluxe gaan (dan zorgen wij voor een gouden stok achter de deur).

Digitale Pauze Challenge DIY

  • 365 dagen toegang tot online platform met filmpjes vol tips en verkwikkende pauzeopdrachten
  • Een concreet stappenplan om in zes weken de weg af te leggen van minder digistress naar meer energie. 
  • Verwacht je aan een reeks technische tips om je schermen minder te laten schreeuwen (notificaties minderen is ‘just the beginning’)

Digitale Pauze Challenge Deluxe

  • 365 dagen toegang tot online platform met filmpjes vol tips en verkwikkende pauzeopdrachten
  • Een concreet stappenplan om in zes weken de weg af te leggen van minder digistress naar meer energie.
  • Verwacht je aan een reeks technische tips om je schermen minder te laten schreeuwen (notificaties minderen is ‘just the beginning’)
  • Je wordt lid van de pauzebende: de community van de Digitale Pauze Challenge
  • Maandelijks een online pauzemoment met de pauzebende: 30 minuten deugddoende fysieke pauzes (replay beschikbaar)
  • 3 individuele telefonische opvolgingsmomenten
  • Waardebon voor een activiteit voor twee personen. We verklappen al dat het een activiteit is waarbij je jouw smartphone best niet meeneemt, maar waarbij je rustig kan connecteren met de persoon die je wel meeneemt.
  • Een Q&A groepsmoment met Christine Wittoeck (Digital Detox Academy)
  • Een verrassingspakket dat je gaat helpen om minder digitaal te consumeren.

Deze digitale junkie weet genoeg, zet me op de wachtlijst.

We houden je dan op de hoogte wanneer de deuren van deze challenge open gaan. We willen jou zeker niet overbeladen met mails!

Veelgestelde vragen

‘hoeveel tijd per dag spendeer ik per opdracht?’

De ene opdracht gaat al wat meer tijd vragen dan de andere. Soms heb je wat technisch werk (denk aan instellingen van enkele programma’s nakijken), soms heb je wat reflectiewerk, maar sowieso heb je tijdens deze challenge elke dag een deugddoende pauze op jouw agenda staan. Jij kiest zelf wanneer en hoe lang je onze pauze neemt tijdens je ochtendroutine, je lunchpauze, een andere pauze of na je werkuren.

‘wat als ik eens geen tijd heb om een opdracht te doen?’

Een gouden tip uit de motivatiepsychologie luidt: ‘Het is oké als je eens een dag overslaat, maar probeer geen twee dagen te skippen.’ Door te vaak te skippen geraak je uit de flow. Daarom dat we jou graag een stok achter de deur aanbieden in het Deluxe programma van de Digitale Pauze Challenge. Uiteraard kan je deze challenge ook volledig op jouw tempo aangaan. De deuren staan 365 dagen open, dus je hebt tijd om de challenge opnieuw op te pikken.

 

Wat denk je? Genoeg gescrolled? Klaar voor een digitale pauze challenge? Wij ook!

NOTIFICATIE-waardig:

Nog twee straffe Bonussen!

Overwin je fomo

WIM HEINKENS – FEARMASTER – NOOIT MEER ANGST

Angst voor spinnen, hoogtevrees, claustrofobie,… je zou smartphonegebruik niet spontaan in het lijstje toevoegen, juist? En toch grijpen ontzettend veel mensen onmiddellijk naar hun smartphone bij het kleinste ‘bliepje’. Je zou maar iets moeten missen. Die FOMO, the fear of missing out, moeten we ernstig nemen als we minder digitale onrust en meer energie willen ervaren. Wim Heinkens gaat je tijdens deze online workshop inzichten meegeven zodat je kan gaan genieten van de JOMO, the joy of missing out!

 

 

ERGO WAKE UP CALL

VEERLE FRANQUI – çava çava!

Hoe vaak kijk jij kromgebogen naar jouw smartphone? Het voelt misschien nog behoorlijk comfortabel aan, maar het wijkt compleet af van de natuurlijke kromming van onze wervelkolom. Jongeren zijn al massaal nekhernia’s aan het kweken door al hun schermgebruik. In deze online workshop krijg je verfrissende inzichten, deugddoende oefeningen en een spoedcursus anatomie van de nek. Verwacht je aan ernstige boodschappen op een humoristische manier gebracht!